رد کردن پیوندها
تعمیر و نگهداری توربین بخار

تعمیر و نگهداری توربین بخار صنعتی

تعمیر و نگهداری توربین بخار صنعتی

تعمیر و نگهداری توربین بخار صنعتی عملیاتی مهم و پیچیده است. تورربین‌های بخار مانند سایر تجهیزات دوار صنعتی نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای دارد. معمولا شرکت‌های تولید کننده توربین بخار خدمات تعمیرات و نگهداری محصولاتشان را نیز ارائه می‌کنند. عموما این برنامه شامل بازرسی، ارائه گزارش آن و پیشنهاد برنامه تعمیرات و ارتقا به مشتری است. بر اساس تصمیم مشتری در مورد انجام تعمیرات و ارتقا، برنامه و زمان‌بندی اجرا به صورت توافقی نهایی می‌شود.

برخی شرکت‌ها مانند پیشران پارت پایا در علاوه بر بازرسی و تعمیرات، خدمات سیستم‌های پایش وضعیت (Condition Monitoring System یا CMS) را به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند. این سیستم می‌تواند با بررسی ارتعاشات، دما و فشار، آنالیز روغن و… از آسیب دیدن قطعات پیشگیری کند. بر اساس انتخاب مشتریان این سیستم قابلیت‌های متفاوتی از نظارت آنلاین و اقدام خودکار در جهت حفظ سلامت قطعات یا هشدار برای اقدام کارشناس واحد مشتری را دارا می‌باشد.

با استفاده از ابزارهای نظارتی با کیفیت و مناسب و نظارت روزانه و استفاده از داده‌های آن و پیش‌بینی شرایط توربین می‌توانیم زمان باز شدن توربین برای تعمیرات اساسی را به بیش از زمان‌های معمول (50000 ساعت کار معادل (EOH) افزایش دهیم. به طور معمول و منطبق بر برنامه تقریبی پیشنهادی شرکت زیمنس برای بازرسی و تعمیرات بدون سیستم‌های نظارتی آنلاین، بازرسی هر یک سال و نیم  و تعمیرات جزیی هر سه سال (25000 ساعت کار معادل) و هر شش سال (50000 ساعت کار معادل) تعمیرات اساسی و اورهال انجام پذیرد. اما با استفاده از سیستم‌های نظارتی روزانه و مناسب می‌توان تعمیرات جزیی را هر چهار سال (33000 ساعت کار معادل 66000 ساعت کار معادل) و تعمیرات اساسی را نیز هر دوازده سال (100000 ساعت کار معادل) انجام داد.

محدوده اورهال توربین بخار و تعمیرات اساسی

  • بازرسی: این فرآیند شامل نظارت و تنظیم مجدد تمام عملکردهای تجهیزات نظارتی، ایمنی و حفاظتی است و باز کردن محفظه توربین ضروری نیست. این مرحله شامل، بررسی مصرف بخار، بازدهی داخلی، اندازه‌گیری ارتعاشات و…می‌باشد.
  • اورهال و تعمیرات جزئی: علاوه‌بر محدوده کار بازرسی، در طول تعمیرات جزئی، آزمایش‌های بیشتر و همچنین تعویض‌های ضروری قطعات انجام می شود. در این مرحله نیز باز کردن محفظه توربین ضروری نیست. این مرحله شامل آزمون ران‌اوت، یاتاقان‌ها و ابعاد خارجی آن‌ها، کوپلینگ‌ها، شیرهای قطع ضروری، یک‌طرفه و کنترل، سیستم تخلیه و آب‌بندی بخار می‌باشد.
  • اورهال و تعمیرات اساسی: علاوه بر محدوده بازرسی و تعمیرات جزیی، در طول اورهال اساسی، توربین در حالت خاموش و باز شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتیجتا باز کردن محفظه توربین ضروری است. در این مرحله آزمون‌های ترک روتور، gbc، پوسته و…، خوردگی شیرها، تیغه‌ها و…نیز انجام می‌گیرد. همچنین تمام قطعات و اجزای هیدرولیکی و بالانس روتور کنترل می‌شود.

با استفاده از یک استراتژی تعمیر و نگهداری بهینه می‌توان از مزایای زیر اطمینان حاصل کرد:

  • کاهش زمان خاموشی به دلیل خرابی؛
  • جلوگیری از خاموشی‌های اجباری؛
  • بهینه سازی هزینه‌های عملیاتی؛
  • تعویق خرابی تجهیزات؛
  • افزایش قابلیت اطمینان؛
  • افزایش سود مالی واحد صنعتی

ارتقا و به روز رسانی توربین‌های بخار صنعتی

شرکت‌های مختلف از جمله پیشران پارت پایا خدماتی از جمله به ‌روزرسانی سیستم‌های نظارتی و کنترلی، گاورنرها و سایر قطعات را برای توربین‌های بخار صنعتی نیز انجام می‌دهند. یکی از سرویس‌های منحصر به فرد برای تشخیص اولیه و حدس نیازهای به روز رسانی دستگاه‌ها را شرکت زیمنس استفاده می‌کند. در این ابزار که در وبسایت آن قرار دارد با انتخاب نوع دستگاه و پاسخ به موارد پرسش شده، تعدادی پیشنهاد اولیه برای به روزرسانی ارائه می‌شود.

 

 

 

 

پیام بگذارید

sit dictum quis elit. risus. risus nunc eget ut
کاوش کنید
بکشید